فصل اول کلیات پژوهش ۱-۱- مقدمه امروزه با پیشرفت سریع فناوری و گسترش جهانیسازی، تولید محصولات و خدمات به شدت افزایش و قیمت تمام شده آنها برای مشتریان به شدت کاهش یافته است. به عبارت دیگر، فناوری موجب گردیده تا سازمانها قادر باشند تا محصولات و خدمات خود را با بالاترین سطح کیفیت و پایینترین قیمت ممکن در اختیار مشتریان خود قرار دهند. به همین دلیل، فناوری پیشرفته یا قیمت ارزانتر، مطلب دیگری از سایت : بررسی اپ قیمت گذار؛ راهی جدید برای آگاهی از قیمت خودروهای نو و کار کرده به عنوان مزیت رقابتی سازمانها تلقی نمی شود. در این شرایط، تنها و تنها مزیت رقابتی برای سازمانها، مشتری میباشد. مدیریت ارتباط با مشتری، راهبردی تجاری است که به جذب، حفظ و ارتقای مشتری می پردازد. با اجرای مدیریت ارتباط با مشتری، سازمانها قادر خواهند بود با هزینه کمتر به سه وظیفه فوق بپردازند و در نتیجه مزیت رقابتی اصلی خود را که همانا مشتری است، حفظ نمایند. این کار در عصر جهانیسازی و در زمانی که یک سازمان ممکن است میلیونها مشتری داشته باشد، بدون بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات[۱] امکانپذیر نخواهد بود. فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابزاری برای پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در دسترس قرار داده است تا بوسیله آن در سازمانها بتواند با تک تک مشتریان به گونهای ارتباط داشته باشد که گویی آن مشتری، تنها مشتری سازمان است.
چکیده در دنیای رقابتی امروزه، مشتریان نقشی کلیدی در موفقیت سازمانها ایفا کرده و شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری آنان، ...