مدل مفهومی عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی
مدل مفهومی عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی:
همچنان که ذکر شد بهره وری منابع انسانی تابعی از عوامل مختلف است. لذا در ادامه این عوامل که از منابع مختلف داخلی و خارجی توسط محقق جمعآوری شده را بیان میکنیم:

جدول۲-۸- عوامل موثر بر بهره وری


| عوامل موثر بر بهره وری | منبع |
| ارتباط مدیران و کارکنان، عوامل انگیزشی، فرهنگ سازمانی، محیط کار، فناوری، کیفیت نیروی کار و عوامل فردی | (لطفیان و دعایی، ۱۳۹۲) |
| خودکارسازی اداری | (بارانی، علوی، کرمی و سلیمی، ۱۳۹۲). |
| هوش عاطفی | (نظری، طاهری و مرادی، ۱۳۹۲) |
| رفتار شهروندی سازمانی(رادمردی و گذشت و ابتکار فردی) | (مایلافشار، رجب زاده و معمارپور، ۱۳۹۱) |
| تفویض اختیار | (حاتمی، ۱۳۹۱) |
|
تأمین نیازهای اساسی کارکنان مشارکت کارکنان در تصمیم گیری سبک رهبری مشارکتی مدیر |
(طالقانی، تنعمی، فرهنگی و زریننگار، ۱۳۹۰) |
| تاثیر فناوری اطلاعات از طریق فرایند تصمیم گیری غیرمتمرکز و بهبود فرآیندکسب و کار بر بهره وری سازمان | (فاریابی و تجویدی، ۱۳۸۹ |
| انگیزش، توانمندسازی کارکنان، کیفیت زندگی کاری | (انصاری رنانی و سبزیعلیآبادی، ۱۳۸۸) |
|
آرامش خاطر و انگیزه نیروی کار ارز شهای حاکم بر سازمان |
(ابطحی و کاظمی، ۱۳۸۰) |
| عوامل انگیزشی، ویژگیهای جمعیتشناختی، شیوه رهبری، رقابت و روحیهپذیری، وضعیت جسمانی و روحی، آموزش کاربردی و عمومی، خلاقیت و نوآوری، سابقه و تجربه | (الوانی و احمدی، ۱۳۸۰) |
|
عوامل فردی یا شخصی شامل” تجربه، میز ان درآمد، سطح تحصیلات، سن و آموزش” عوامل محیطی شامل “مشارکت، مناسبات اجتماعی، محتوای کار و خشنودی شغلی” |
(امامیمیبدی، ۱۳۸۴) |
| سبک زندگی کاری به عنوان یک عامل روانشناختی | Reham, Eltantawy, Larry Giunipero & Gavin, 2008 |
| فرهنگ سازمانی | (Wright, Perrell &Gloet, 2008) & (Seonghee, C.& Harton, 2006) |
|
تناسب شغل و شاغل، انگیزه، آگاهی و شناخت شغل، رضایت شغلی، کیفیتزندگیکاری، مشارکت فرد در فعالیتهای سازمان
|
(Wysocki, Alen & Kepner, 2006) |
| برنامه های انگیزشی | (Rao,2006) |
| آموزش منابع انسانی | (هالسینگر(۲۰۰۵)به نقل از لطیفیان و دعایی۱۳۹۲) |
| آموزش مناسب، هدایت و مشارکت دادن کارکنان | (Kudyba, 2004) |
| کیفیت زندگی کاری | (Estele & Vilfred, 2004) |
| دوره های آموزشی مناسب | Huergo, 2004)& (Jaumandreu |
| سبک رهبری مشارکتی، گروهی و تیمی | (الیس و دیک، ۲۰۰۳، به نقل از لطفیان و دعایی، ۱۳۹۲) |
| توانمندسازی با آموزش و سبک رهبری مناسب | (Nesan & Holt, 2002) |
| آموزش و بهبود شرایط محیطی از طریق توانمند سازی و ایجاد اعتماد | Spence & Heather, 2002)) |
| فناوری اطلاعات | Jolfson, E & Hieat ,2000) |
| آزادی عمل، سازماندهی ابزار، تفویض اختیار و بهبود مهارت | (Bucle R & Chrisrioancenk, 1995) |


