سبک پردازش هویت هنجاری
نوجوانان دارای سبک هویت هنجاری، به طور خودکار ارزش و عقاید افراد مهم را بدون ارزیابی و آگاهانه درونی می کنند و ظاهراً تحمل کمی برای مواجه شدن با موقعیتهای جدید و مبهم دارند و نیاز بالایی را برای حفظ ساختار «خود» نشان میدهند (برزونسکی و سالیوان، ۲۰۰۸).
سبک هویت هنجاری با ویژگیهایی نظیر کنترل «خود» تعهد، و جهتگیری نسبت به هدف مشخص میشود. در عین حال، عدم شکیبایی در برابر ابهام، سلطه جویی، بسته بودن نسبت به ارزشهای دیگر و نیاز بالا به ساختار با کاهش گشودگی نسبت به اطلاعاتی که هسته مرکزی «خود» (سیستم ارزشها و باورها) را تهدید میکنند، همراه است.
نیاز به بسته بودن، میزانی است که افراد کوشش می کنند تا از دم قطعیت و ابهام از طریق پذیرفتن عجولانه پاسخهای روشن و قطعی اجتناب کنند. در این حالت، پاسخ های بدون پردازش ارزیابی گزینههای دیگر پذیرفته میشوند. افراد با سبک هویت هنجاری، مکانیسمهای دفاعی را مورد استفاده قرار میدهند که واقعیت را تعریف میکنند(برزونسکی، ۲۰۰۸). آنها هنگام روبهرو دن با اطلاعاتی که اعتبار دیدگاههای شخصی آنها را زیر سوال میبرند، بر راهبردهای حفظ مفروضه ها (جذب در طرحوارههای موجود) تکیه میکنند. این سوگیری تأییدی، از مفروضهها در برابر ارزیابی حمایت میکنند. استفاده از سبک هویت هنجاری به صورت منفی با بزهکاری، رفتاری مرتبط به اختلال سلوک و بیش فعالی (آدامز و همکاران) و درماندگی (فیلیپس و پیتمن، ۲۰۰۷) رابطه دارد.
این افراد به میزان زیاد ی به خانواده، کلیسا و همسالان خود برای انتخابهایشان وابستهاند و در جستجوی تأیید و تصدیق دیگران هستند (برزونسکی و سالیوان، برزونسکی و کوک، ۲۰۰۷) افراد با سبک هویت هنجاری در برابر اطلاعات و تجاربی که ممکن است به طور بالقوه برای ساختار هویت آنها تهدید کننده باشد، مقاومت میکنند و در برخی موارد به تحریف اطلاعات میپردازند. حفاظت از خود در برابر تهدیدات بالقوه موجب افزایش پاسخهای قالبی و تعریف شناختی میگردد (برزونکسی و سالیوان، ۲۰۰۸) این افراد به جستجوی اطلاعات نمیپردازند، مگر این که اطلاعات به وسیله یک منبع معتبر تأیید شود. آنها دارای اهداف شغلی و آموزشی مشخصی هستند که این اهداف از بیرون کنترل میشوند و انعطافپذیر هستند (برزونسکی و کوک، ۲۰۰۷).
افراد با سبک هویت هنجاری، با وجدان و اهل توافق هستند و احساس روشنی از هدف و سلامت دارند. اما شکیبایی محدودی در برابر ابهامات و نیاز بالایی به ساختار دارند. آنها در مقابل اطلاعاتی که عقاید و ارزشهای شخصی آنها را تهدید میکند بسته هستند. این افراد در محیطهای یادگیری با ساختار بالا همچون افراد سبک اطلاعاتی، رفتای سازگارانه و موفقیتآمیز نشان می دهند. تفاوت این دو سبک، در موقعیتهایی آشکار میشود که یادگیری خودگران مورد تأکید است (برزونسکی و کوک، ۲۰۰۷)
سبک هویت هنجاری، به دلیل درونی کردن ارزشها و اهداف دیگران به منظور اجتناب از احساس گناه و جلب تأیید افراد مهم، خودمختاری عاطفی پایینی را نشان میدهند. در حالیکه ارزشها و اهدافی که در افراد سبک اطلاعاتی درونی میشوند، همراه با تأمل خود و رفتارهای خود تعیینی و پذیرفتن مسؤولیت شخصی است. در نتیجه افراد اطلاعاتی، خود مختاری عاطفی بیشتری را نشان میدهند (برزونسکی و کوک، ۲۰۰۷)
اگرچه نوجوانان با دو سبک اطلاعاتی و هنجاری، شباهتهایی را با یکدیگر نشان میدهند، ولی تفاوتهایی در بین آنها مشاهده میشود. افراد با سبک هویت اطلاعاتی از نظر خودمختاری تحصیلی و هیجانی، مدیریت زندگی، مشارکت فرهنگی، شکیبایی، منابع روان شناختی، و روابط پخته با دیگران با نوجوانان با سبک هویت هنجاری تفاوت دارند. به علاوه سبک هویت اطلاعاتی از نظر گشوده بودن ذهن با سبک هویت هنجاری که تمایل به همنوایی با هنجارها، ارزشها و انتظارات دیگران معنادار نشان میدهد، متفاوت است در عین حال ارزشمندی «خود» بالاتر و پریشانی کمتری را در بزرگسالان جوان با سبکهای هویت هنجاری نسبت به سبک اطلاعاتی دارا میباشد. این یافتهها ممکن است نشان دهنده این واقعیت باشد که پذیرش ارزشهای دیگران به صورت خودکار، چالش کمتری را نسبت به اکتشاف شخصی اطلاعاتی مرتبط با هویت به همراه دارد (سوئنز و بیومونت و زاکانویک، ۲۰۰۸).
سبک پردازش هویت مغوشش – اجتنابی
سبک هویت مغشوش – اجتنابی با آگاهی کم نسبت به «خود»، مقابله اجتنابی، منبع کنترل بیرونی، راهبردهای تصمیمگیری غیر سازگارانه نظیر ترس شدید قبل از تصمیم گیری و عقلانی کردن پس از تصمیمگیری، رفتارهای غیر مرتبط با تکلیف و واکنش های افسردگی رابطه مثبت دارد و با آگاهی نسبت به «خود»، تعهد و کنترل «خود» و تفکر تحلیل رابطه منفی نشان میدهد. این افراد فاقد اهداف تحصیلی و شغلی ثابت و روشن هستند و از سطوح پایین مهارتهای تحصیلی، خویشتنداری و خودمختاری تحصیلی برخوردارند. افراد با سبک هویت مغشوش – اجتنابی به لحاظ مشکلات تحصیلی و سازگاری در معرض خطر هستند و معمولاً انتظار شکست و ناکامی را دارند (برزونسکی و کوک، ۲۰۰۷). این سبک پردازش هویت، به یک نظریه «خود» چند بخشی، بی ثبات یا توخالی منجر میشود. در این حالت فرد تمایل دارد تا به وسیله تجارب لذت بخش، استفاده از کالاهای مصرفی و تلاش برای جلب تأیید دیگران، خود را کامل کند (برزونسکی، ۲۰۰۸)
افراد با سبک هویت مغشوش – اجتنابی، روشی مشابه با مفهوم «سبک زندگی بدون قرارداد[۱]» (جسور[۲]، به نقل از وایت، و مپلر و وین[۳]) دارند. انتظار میرود که این گروه زودتر و بیشتر درگیر مشکلات رفتاری نظیر استفاده از الک و مواد مخدر بشوند، با بدبینی به مسائل نگاره کنند و خود را نسبت به افراد سبک اطلاعاتی و هنجاری، کمتر مذهبی بدانند. بدبینی افراد مغشوش، ناشی از ناتوانی آنان برای دیدن ماورای این مشکلات کوتاهی زاویه دید آنهاست.
افراد با سبک مغوشش – اجتنابی، برای تعرف « خودـ» از مؤلفههای خود عمومی نظیر محبوبیت، شهرت و اثراتی که بر دیگران می گذارند، استفاده می َکنند (برزونسکی، ۲۰۰۷) این روش موجب میشود که بیشتر بر بیرون از خود تمرکز کنند و در جریان ارتباط با دیگران، به بنیان آزاد احساسات و جهتگیری بر مبنای اهداف شخصی نپردازند. در نتیجه در روابط با دیگران، وابستگی بیشتری را از خود نشان میدهند (فیشر[۴] و همکاران، به نقل از وایت، و مپلر و وین، ۲۰۰۸)
سبک هویت مغشوش – اجتنابی به صورت مثبتی با راهبردهای مقابله هیجان مدار، انتظارات کنترل بیرونی، ناتوانی «خود»، راهبردهای تصمیمگیری غیر انطباقی، روان رنجور خویی و واکنشهای افسردگی همراه است و به صورت منفی با خودآگاهی، سازگاری شناختی، وجدان و سلامت همبستگی دارد (برزونسکی و فراری، ۲۰۰۸)
افرادی که با سبک هویت مغوشش – اجتنابی وارد دانشگاه میشوند، کمتری آمادگی را برای روبه رو شدن با محیط جدید دارند. آنها فاقد اهداف شخصی و تحصیلی روشن هستند، مهارتهای مدیرتی زندگی کمتری دارند، توانایی کمی برای برنامهریزی و تننظیم زمان برای نیازهای تحصیلی خود دارند (برزونسکی و کوک، ۲۰۰۷) ضعف ناشی از نداشتن اهداف تحصیلی روشن و خودمختاری، با بهره گرفتن از راهبردهای شناختی و مقابله ناسازگارانه دو چندان می شود. در نتیجه این گروه در خطر فزاینده ای از نظر مکشلات تحصیل یو سازگاری قرا ردارند. افراد با جهت گیری هویت مغشوش – اجتنابی، برای تشکیل دوستی و حفظ شبکه حمایت اجتماعی دچار مشکل هستند. آنها روابط ضعیفی را با همسالان خود برقرار میکنند که به لحاظ میزان صمیمت، گشودگی، شکیبایی و اعتماد در سطح پایینی قرار دارند. استفاده از سبک هویت مغشوش – اجتنابی با عزت نفس پایین، واکنشهای افسردگی و روان رنجوری بالا مصرف زودهنگام مشروبات الکی و سوء مصرف مواد در سنین پایین، همبستگی مثبت دارد و با درون گرایی، نیاز برای شناخت، توافق، گشودگی نسبت به ارزشهای جدید و وظیفهشناسی همبستگی منفی نشان میدهد (برزونسکی، وایت، و مپلر و وین، ۲۰۰۸)
[۱] - bUnconventional life style
[۲] - Jessor
[۳] - White, wampler & winn